Sukkurista Karachiin ja viisuminhaku Islamabadista

Isolle tielle

 

Takapihan krikettimatsi Islamabadissa

Takapihan krikettimatsi Islamabadissa.

Sukkurista pääsimme liikkeelle hyvissä ajoin. Seurasimme mopolla ajavaa saattajaa valtatien risteykseen, jossa hyvästelimme turkkilaiset ja hollantilaiset. He lähtivät pohjoiseen kohti Lahorea ja Intiaa, me etelään kohti Karachia. Nelikaistaisella valtatiellä koimme vauhdin hurmaa, kunnes poliisit pysäyttivät ja alkoivat järjestellä saattajia… Annoimme puhelinnumeron ja seurasimme Suzukin minipakettiautoa. Turhautti, kun saattajat olivat vielä riesana vaikka vaarallisemmilla alueilla heitä ei juuri näkynyt. Kun saattoauto vaihtui mopoon, kiristimme kaasuvaijeria ja jätimme mopomiehet taaksemme. Isoveli valvoi soittamalla noin sata kertaa päivän aikana. Saattajista huolimatta ehdimme Hyderabadiin ennen auringonlaskua ja seuraavana aamuna saimme ajaa rauhassa Karachiin.

 

Tiilikuorma Rawalpindissä.

Tiilikuorma Rawalpindissä.

 

Viisumin vonkailua

Intia on ulkoistanut viisumianomusten käsittelyn kuriirifirmalle, jolla on toimistoja useassa Pakistanin kaupungissa. Aioimme anoa Intian viisumia Karachissa, mutta uskoimme, kun meille vakuutettiin, että viisumin saa varmemmin ja paljon nopeammin suoraan lähetystöstä. Joulukin painoi päälle, joten ostin lentoliput Islamabadiin. Myöhemmin selvisi, että lähetystö oli lopettanut viisumianomusten vastaanoton pari viikkoa aikaisemmin ja jouduimme asioimaan pääkaupungissakin kuriiripalvelun kanssa.

 

Kultakalakauppias Rawalpindissä

Kultakalakauppias Rawalpindissä.

Liput oli kuitenkin ostettu, kone lähti ja me sen mukana. Tenere jäi Karachin aurinkoon lomailemaan ja pääkaupungin koleassa (jouluaatto-)aamussa jätimme viisumihakemukset sisään. Islamabad on Pakistanin Espoo, kaupunki ilman historiaa ja keskustaa. Kansallispuistokin löytyy ihan vierestä. Islamabad rakennettiin kuusikymmentäluvulla pääkaupungiksi ja vanhimmat alueet ovat päässeet jo pahasti rapistumaan. Vietimme joulua syöden, lukien ja vetelehtien. Teimme kävelyretkiä ja pitkästyimme.

Uudenvuoden aattona viisumitoimistosta soitettiin, että voimme noutaa passimme. Passit saatiin, mutta viisumeja ei. Lähetystö vaati viisumianomusten lisäksi kirjeen, jossa selvitimme, miksemme hakeneet viisumeita Suomesta. Hakemuksessa kysyttiin kaikki mahdolliset yhteystiedot, mutta lähetystö ei tietenkään voinut pyytää kirjettä, vaan lähetti passin ja hakemuksen bumerangina takaisin. Uutta vuotta juhlimme apeissa tunnelmissa hotellihuoneessa. Paikallinen tapa ampua rakettien sijasta rynnäkkökiväärillä ilmaan ei houkuttanut ulkoilemaan luotisateeseen.

 

 

Suuruudenhullu laivanupotuspeli.

Suuruudenhullu laivanupotuspeli.

Seuraavana päivänä ajoimme taksilla lähetystölle papereiden kanssa. Halusimme varmuuden, että kaikki tarvittavat paperit ovat mukana, kun lähetämme hakemukset uudestaan. Tympääntyneet virkamiehet vakuuttivat kaiken olevan kunnossa, mutta eivät suostuneet ottamaan papereita käsittelyyn. Palasimme lähtöruutuun ja jätimme paperit uudestaan viisumitoimistoon.

Islamabad on Pakistanin mittakaavassa rauhallinen ja hiljainen. Pääkaupungissa pysähdytään punaisiin liikennevaloihin ja pukeudutaan kauluspaitaan. Siellä missä ruutukaavan loppuu alkaa Rawalpindi, meluisa, värikäs ja likainen vanha intialainen kaupunki, jossa moporiksat hallitsevat katuja, basaarit kuhisevat väkeä, transvestiitit härnäävät miehiä ja kerjäläiset yrittävät saada elantonsa. Polion runtelemat haalaavat itseään käsillä pitkin katuja ja Taliban tappaa rokotuskampanjan työntekijöitä, joita se syyttää lännen kanssa vehkeilystä.

 

Radanlakaisija Rawalpindin asemalla

Radanlakaisija Rawalpindin asemalla.

Ostimme kangasta ja teetimme räätälillä Minnalle kameez -mekon ja minulle paidan. Työ maksoi saman verran, kuin iso pizza trendikkäässä kahvilassa. Räätälit tuskin syövät pizzaa. Viisumit valmistuivat lopulta ja kävimme vielä samoilla tulilla kyselemässä Kiinan viisumia, mutta se myönnetään vain kolmeksi kuukaudeksi, kuten Intian viisumikin ja olisi siis vanhentunut ennen kuin sitä olisi päästy käyttämään.

Kahdeksantoista päivän mittaiseksi venyneeltä Islamabadin reissulta palasimme junalla Karachiin. Kahdenkymmenen yhdeksän tunnin matkalla ehdimme katsella Punjabin riisi- ja sokeriruokopeltoja, vesipuhveleita ja puseroihin puettuja vuohia, polttoaineena käytettävien puhvelin sontakakkujen valmistusta ja kuivatusta sekä Sindhin autiomaata. Tapoimme muutamia luteita sanomalehdellä ja aikaa laivanupotuspeliä pelaamalla.

Islamabad taxi from Easy Rider on Vimeo.

Categories: Pakistan | 5 Comments

Quettasta Sukkuriin

 Pelkoa ja intoa Balochistanissa

Junaradan alikulku bolanin solassa

Junaradan alikulku bolanin solassa

Maanantai aamuna marssimme Sisä- ja Heimoasiain Virastoon hakemaan No Objection Certificate -nimistä lupaa, joka vaaditaan Balochistanissa matkustavilta ulkomaalaisilta. Lupaa ei voi hakea Taftanista, joten lännestä Quettaan saapuvat eivät sitä tarvitse…

 Tovi meidän jälkeemme toimistoon saapuivat vanhalla Volvolla ajanut englantilainen Will – jonka tapasimme jo Bamissa, asuntoautolla matkaava 77 -vuotias ranskalainen Pierre ja saksalainen vuoristo-opas, joka matkusti Intian ja Euroopan väliä bussilla jo kuudetta kertaa ja oli koko ajan niin touhussa, ettei ehtinyt esitellä itseään.

 Joimme teetä, täytimme hakemukset ja kerroimme kokemuksistamme autiomaassa. Puhe kääntyi edellisen päivän raketti-hyökkäykseen Peshawarissa ja amerikkalaisen alakoulun joukkomurhaan. Will kertoi olleensa illalla muutaman kymmenen metrin päässä, kun käsikranaatti oli heitetty ravintolaan Quettan keskustassa! Emme olleet kuulleet iskusta ja ajattelin sen selittivät kireän ilmapiirin hallintokorttelin ulkopuolella. Myöhemmin saimme selville, että moottoripyörällä liikkuneet tappajat olivat ampuneet hallinnon PR -osaston apulaisjohtajan ja kaksi poliisia keskellä Quettan aamuruuhkaa. Ilmeisesti tästä syystä meitä juoksutettiin huoneesta toiseen ja lupien kirjoittaminen kesti. Laput kuitenkin saatiin ja iltaa vietettiin neljän seinän sisällä.

 

Pakistanilaiset kuorma-autot ovat hitaasti liikkuvia taideteoksia

Pakistanilaiset kuorma-autot ovat hitaasti liikkuvia taideteoksia

Sovimme Willin ja Pierren kanssa, että lähdemme aamu kahdeksalta yhtenä ryhmänä. Odottelimme melkein yhdeksään ennen kuin aloimme soitella missä poliisit viipyivät. No, Will ja Pierre olivat tehneet oharit ja lähteneet omalta hotelliltaan kahdeksalta. Uudet saattajat olivat paikalla vähän ennen kymmentä, ja pari tuntia arvokasta päivänvaloa oli mennyt hukkaan. Poliisit saattoivat meidät ulos kaupungista ja jouduimme Bolanin solaan omin nokkinemme, vaikka virkamiehet lupasivat saaton Balochistanin rajalle asti.

 Vaikka solassa noustiin 1700 metriin, lunta ei onneksi tällä kertaa nähty. Autiomaan pitkien suorien jälkeen tuntui mahtavalta päästä vuoristoon ja varsinkin pois Quettasta. Leveässä Bolan -joen laaksossa peesasimme armeijan kolonnaa. Lämpötila nousi ja vaatetta täytyi vähentää sitä mukaa kun laskimme alas kohti Induksen tasankoa. Kun vuoret jäivät taakse, nostimme vauhtia. Liikenne nelikaistaisella tiellä oli rauhallista ja tuntui mahdolliselta ehtiä Sukkuriin ennen pimeää. Hakanin oikutteleva käynnistyksen esto varasti vartin ja Jaffarabadin iltaruuhkassa mateleminen pakotti muuttamaan suunnitelmia lopullisesti. Jaffarabadin jälkeen avautui tulvien runtelema maa. Vuoden 2010 tulvat olivat katastrofaaliset, eikä alue ehtinyt toipua sen tuhoista, kun kahtena seuraavana vuonna vesi nousi lähes yhtä korkealle.

 

Hakan ja Sandan esittelevät valokuvia lapsille.

Hakan ja Sandan esittelevät valokuvia lapsille.

Ihmiset joutuivat pakenemaan kodeistaan seudun korkeimmalle paikalle – maantielle. Tienpenkoilla on vierekkäin hautoja ja telttoja, joissa asutaan edelleen. Jacobabadia lähestyttäessä aurinko laski järven selällä – järven jonka, jonka vesi oli viemärien saastuttamaa, ja jonka alla pellot odottivat lintuparatiisin kuivumista. 

 Balochistanissa ainoat väriläiskät harmaan ja ruskean sävyjen keskellä olivat kuorma-autot. Kun saavuimme Sindhiin, värit palasivat kirkkaampina kuin koskaan. Yllättäen Jacobabadista löytyi jopa siisti hotelli ja hyvää ruokaa. Saattueista emme päässeet eroon, vaan ajoimme seuraavanakin päivänä 70 -kuutioisten mopojen perässä tulvan runtelemaa tietä koko matkan Jacobabadista Sukkuriin. Ihmeteltävää riitti vesipuhveleissa, hennalla meikatuissa aaseissa, kamelien vetämissä vankkureissa ja traktorien kovaäänisistä raikaavassa Bollywood -musiikissa. Jossain saattajan vaihtoa odotellessa vitsailimme, että kohta porukka alkaa musikaalien tapaan tanssia kadulla. Se näky sai kuitenkin odottaa vielä pari päivää. Päivän saldo oli 90 kilometriä viidessä tunnissa. Poliisilla ja hotellin omistajalla oli varmaan yhteistyösopimus. Ei kai ole kovin todennäköistä, että Will ja Pierre olisivat sattumalta majoittuneet edellisenä iltana samaan majataloon sukkurin sivukadulla…

Kävelin Induksen rantavallin taakse katselemaan jokea. Maaoravat vilistivät metrin päästä, ja jäniksen kanssa korvia vaihtanut lammas kävi tervehtimässä. Liikenteen meteli vallin takana ei häirinnyt. Olimme päässeet pois Balochistanista.

Road to Sukkur from Easy Rider on Vimeo.

Categories: Balochistan, Pakistan | 7 Comments

Taftanista Quettaan

  Autiomaan ylitys

Taftan Linja-auto

Linja-autoa lastataan Taftanin matkahuollossa.

Kun viimein saimme Pakistanin tullista leimat papereihin, oli jo liian myöhä. Ajoimme poliisiasemalle ilmoittamaan, että jatkamme matkaamme aikaisin aamulla. Valkoiset kivet autiomaassa merkkasivat tien paikan. PTDC:n motelli, jossa olimme suunnitelleet majoittuvamme oli pistänyt lapun luukulle. Avulias mopomies lähti opastamaan meitä hotellille, joka oli kamala loukko. Omistaja ilmoitti huoneen hinnaksi hurjan 2000 rupiaa ja rahanvaihtajien kopla tarjosi kelvotonta kurssia. Saimme tingattua kolme huonetta 40 euron (5000 rupiaa) hintaan. Kävin ostamassa pakistanilaisen SIM -kortin ja myyjä vaihtoi samalla rahaa kelvollisella kurssilla.

 Taftan oli miesten maailma, naisia kylällä ei näkynyt. Ja kun naisia ei ollut haitalla, miehet elivät niin kuin tahtoivat, siivoamatta, peseytymättä ja lattialle räkien.  Kolmea moottoripyörillä hotellille saapunutta naista tuijotettiin kiinnostuneemmin kuin Bollywoodin musiikkivideomisuja telkkarista. Kylän hiekkaisella aukiolla oli muutama kauppias, vuohia, ja karsina, johon miehet kokoontuivat rukoilemaan.

 

Saattajat Balochistanissa

Saattajat eivät Pakistanin Balochistanissa pukeudu aina virkapukuun.

 Hotellihuoneen siivous tarkoitti tupakanhajun peittävän sprayn suihkuttamista ovelta. Sandan ja Hakan suunnittelivat jopa teltan pystyttämistä huoneeseensa, mutta koko porukka kai nukkui loppujen lopuksi makuupusseissa ajotakki tyynynpäällisenä.

 Aamu alkoi poliisin odottelulla. Kun saimme henkilökunnan aukaisemaan portit ja uskomaan, että voimme ajaa poliisiasemalle ilman saattoa, Paulin pyörä kieltäytyi käynnistymästä. Iranilainen bensa ja vuorille sopivien kaasarin säätöjen etsiminen olivat saaneet tulpan huonoon kuntoon. Tulpan vaihdon jälkeen säikähtänyt seikkailija ei uskaltanut sammuttaa, vaan kiersi Taftanin tomuista keskusaukiota, kunnes saimme kaikki pyörät ulos portista. Poliisikin oli saapunut mopolla paikalle ja saatteli meidät tsekkarille muutaman kilometrin päähän.

 Siitä jatkoimme omin nokkinemme autiomaahan. Sää oli tuulinen ja asvaltti huonossa kunnossa. Sillankannessa ammottava neliömetrin kokoinen reikä muistutti, että pimeällä ei ajeta. Tuuli voimistui koko ajan ja oli oikein miellyttävä takaapäin puhaltaessaan, pyörä kulki pintakaasulla ja kypärän sisällä oli hiljaista.

 

Hiekkakinos

Läpi tuulen ja tuiskun. Hiekkamyrsky on laantunut ja kinokset odottavat auraajaa.

Parilla armeijan tarkastuspisteellä ihmettelivät, missä poliisisaattueemme on. Emme tienneet mekään. Ennen Nokkundin kylää saattaja saatiin, mutta hänen mopostaan loppui bensa.

 Pian kylän jälkeen tuuli rupesi nostattamaan hiekkaa ja kasasi sitä kinoksiksi tielle. Matka kuitenkin eteni hyvää vauhtia ja Dalbandinissa oltiin iltapäivällä. Huoltoasemien mittareista ei saanut kuin dieseliä, bensa salakuljetetaan Iranista kanistereilla ja myydään tienvarsilla. Hinta melkein nelinkertaistuu kahdestakymmenestä sentistä yhdeksäänkymmeneen.

Dalbandinissa oltiin Intiassa! Pääkadulla riitti ruuhkaa, kaaosta, värejä, hennattuja partja, meteliä ja aaseja. Ruoka oli tulista ja hyvää – ja palanpainikkeeksi saatiin oikeat oluet!

 

Balochsistan

Saattajien odottelua tarkastuspisteen nurkalla.

Seuraavana aamuna saattajat tulivat lava-autolla ja matkanteko oli sujuvaa – ensimmäiset sata kilometriä. Jyrkkäpiirteiset vuoret siinsivät edellisen päivän hiekkamyrskyn nostaman tomun seasta. Työmiehet vasaroivat kiviä sepeliksi ja kamelit vaelsivat polkujaan aavikolla. 

 Dalbandinin ja Nushkin piirikuntien rajalla odotettiin useampi tunti, saatot sen jälkeen olivat hitaita, odottelut pitkiä ja turhauttavia. Kello kävi ja reilut sata kilometriä ennen Quettaa aurinko oli jo matalalla, eikä poliisi antanut jatkaa matkaa, vaan määräsi meidät yöpymään tarkastuspisteellä. Pettyneinä pysäköimme pyörät ja laadimme iltapalaa. Saimme kapteenin huoneen, mikä oli toki kunnia, muttei hurraa huutoja nostattanut. Afganistanin rajalle oli matkaa parikymmentä kilometriä ja mittari laski lämmittämättömän parakin ulkopuolella pakkasen puolelle.

 

Illanviettoa pakistanilaisella poliisiasemall

Illanviettoa pakistanilaisella poliisiasemalla.

Hyytävän kylmän yön jälkeen viimeinen etappi Quettaan sujui edellisiin päiviin verrattuna kuin rasvattu. Saattoauto oli aina valmiina odottamassa, kun edellinen kääntyi pois. Aikaa Bamista Quettaan oli kulunut viisi päivää. Olimme varautuneet kolmeen ja viivästyksen takia saavuimme lauantaina, ja jouduimme odottamaan Quettasta etelään tarvittavaa lupaa maanantaihin. Sateinen ja kolea Quetta ei ollut kovin kiinnostava paikka hengailla ulkona. Ja hotellissakin huvitukset rajoittuivat teen juontiin, pyykin pesuun ja pyörän huoltoon. Kadulla moporiksojen moderni torvisoittokunta esitti hurjaa konserttia myöhään iltaan.

 

 

Avaa Galleria

Categories: Balochistan, Pakistan | 7 Comments

Kuvia Turkista – Pictures from Turkey

Turkey

Avaa galleria – Open gallery

Categories: In English, Turkki, Uncategorized | 2 Comments

Bamista Pakistaniin

Kun on tarpeeksi taivastellut hienoja rakennuksia, outoja tapoja, vanhoja kiviä ja käsityöläisten sekä kauppamiesten taidonnäytteitä, tulee tarve tehdä tavallisia asioita – laittaa ruokaa, tapella moottoripyörän renkaiden kanssa ja tonkia autokorjaamon roskiksia.

 

Moottoripyörän renkaanvaihto

Tahdonlujuus korvasi taidon puutteen ja uusi takarengas antautui.

 Saavuimme Bamiin jo pari päivää ennen kuin olimme sopineet tapaavamme turkkilaiset. Majatalon parkkipaikalla seisoi kaksi hollantilasta moottoripyörää ja pihalta löytyi pariskunta, jonka näimme ohimennen Shirazissa. Marlieke ja Paul olivat myös matkalla Intiaan ja päätimme ylittää Pakistanin rajan ja Balochistanin aavikon yhdessä. Iltapäivällä treenasimme Paulin kanssa renkaanvaihtoa ja uusi takakumi saatiin kuin saatiinkin väänneltyä vanteelle. Minna ja Marlieke laittoivat sillä välin pastaa tomaattikastikkeessa. Toisen Yamahan rengas kiikutettiin myöhemmin ammattilaisen käsittelyyn.

Valmistauduimme tulevaan autiomaan ylitykseen. Ostimme ruokaa, toimitimme asioita hitaalla nettiyhteydellä, kopioimme dokumentteja ja huolsimme pyöriä. Kävin kiertelemässä autokorjaamoita ja sain elekielellä neuvoteltua tyhjiä öljykanistereita bensan kuljetukseen.

 

 

Autiomaa

Balochistan, ei kenenkään maa idän ja lännen, muinaisen Persian ja Intian välissä.

Bamin yli 2000 -vuotisen historian pahin päivä oli joulukuun 26. vuonna 2003. Puoli kuudelta aamulla, kun suurin osa asukkaista oli vielä nukkumassa, voimakas maanjäristys muutti kaupungin soraläjäksi. Yli 26 000 ihmistä kuoli ja 30 000 loukkaantui. Suomen Punaisen Ristin sairaala auttoi tuhansia potilaita kaupungissa, jonka sairaanhoitajista ja lääkäreistä viidennes oli kuollut järistyksessä.

 Hienoja kaupunkeja ja historiallisia raunioita oli ihmetelty ja matkaväsymyskin alkoi vaivata, joten jäi selvittämättä oliko Bamin vanhakaupunki jälleenrakennettu entiseen loistoonsa. Kun turkkilaiset Sandan ja Hakan saapuivat paikalle, pääsimme suunnittelemaan tulevien päivien taivalta. Pienenä yllätyksenä tuli, että poliisi halusi saattaa meitä heti Bamista eteenpäin.

 

 Saattue erämaassa

Balochistanin autiomaa on historiallinen Persian ja Intian raja. Karavaanireitit kulkivat pohjoisempana, Afganistanissa. Nykyään tuottoisimmat kauppareitit kulkevat nimenomaan autiomaassa. Ihmisiä ja huumeita kuljetetaan länteen, halpaa bensaa itään.

Paul etsii parempaa bensakanisteria armeijan Check pointin takamaastosta

Paul etsii parempaa bensakanisteria armeijan Check pointin takamaastosta

Poliisit saapuivat majatalolle sovitusti aamuseitsemältä. Matkaa Pakistanin rajalle Mir Javehiin oli 430 km, mutta matkanteko tyssäsi jo parin kilometrin päässä kasarmille, josta tovin odottelun jälkeen jatkettiin armeijan valvonnassa. Tämäkään saattaja ei vienyt kuin muutaman kilometrin, mutta seuraavan perässä edettiin satakunta kilometriä. Taas odotettiin, esiteltiin passeja ja kirjattiin rekisterinumeroita ylös. Saattajat saapuivat paikalle lava-auton kyydissä, ja olisivat lähteneet meidän kyytiimme. Kun tilaa pyörien päällä ei ollut tarpeeksi sotilaat ottivat peukalot avuksi ja pääsivät rekka-auton kyytiin. Kun vielä pari kertaa oli vaihdettu saattajia – ja rekkoja, ja intetty siitä että kuljetamme itse passimme, saavuimme Zahedaniin.

 

Saattue Erämaassa

Saattajien odottelua Iranin Balochistanissa

Kaupungissa poliisi otti taas saattovastuun ja järjesti ohituskaistan huoltoasemalle. Täytimme tankit ja kanisterit siivottoman halvalla iranilaisella bensalla ja jatkoimme kaupungin reunalle odottamaan armeijan saattoa. Odottaa saimmekin, parin tunnin jälkeen alkoi jo hämärtää ja viimein tuli määräys hankkia majapaikka ja jatkaa matkaa seuraavana päivänä.

 

Aamulla lähdimme kuuden aikaan suurin odotuksin kohti Pakistanin Dalbandinia. Ajoimme taas poliisien perässä puolen kilometrin matkan armeijan tarkastuspisteelle odottamaan. Saattaja saatiin tällä kertaa alle tunnissa. Saattajat liikkuivat omalla moottoripyörällään ja muutaman kilometrin päästä henkilöauton kyydissä liftaten. Paul jopa pysäytti linja-auton, kun saattaja ei itse löytänyt kyytiä. Rajalla olimme kymmeneltä, ja parissa tunnissa pääsimme pois Iranista. Pakistanin rajamuodollisuudet ottivat saman verran aikaa. Rajalla kelloa siirrettiin puolitoista tuntia ja kalenteria 621 vuotta eteenpäin ja päädyttiin Mad Max henkiseen tulevaisuuden dystopiaan nimeltä Taftan. Seuraava sivistyksen etuvartio, Dalbandin oli 300 kilometrin päässä, eikä auringonlaskuun ollut kuin pari tuntia. Oli hyväksyttävä, että kahdessa päivässä olimme edenneet matkan, jonka laskimme ensimmäiselle päivälle.

Taftanin keskusaukio

Taftanin keskusaukio

 

 

Avaa galleria

Categories: Balochistan, Iran | 2 Comments