Reissuvarusteiden ja viisumien hankkimisessa on paljon samaa. Vaikka kuvittelee aloittaneensa ajoissa, jää kaikki kuitenkin viime tinkaan ja lopulta ajelehditaan stressin, paniikin ja epätoivon välillä.
Ilmavoimaa
Viisaat väittävät, että tärkein varuste on kunnon ajopuku. Puvun tulee suojata sateelta, kylmältä, viimalta ja aurinko- sekä asvaltti-ihottumalta. Sellaiset puvut ovat toki olleet arkipäivää jo kauan. Mutta kun lämpömittari näyttää yli kolmea kymppiä, tulee kiusaus pakata puku laukun päälle ja ajaa farkut ja t-paita päällä allergisen reaktion ja uhallakin.
Rukka on ratkaissut hikisen ongelman Air Power puvulla, jossa suojat on kiinnitetty tuulen läpäisevään kuoreen. Veden ja tuulen pysäyttävä Gore-Tex -vuori on irrotettava ja sitä voi käyttää myös ulkoilutakkina. Kätevää – kun matkatavaraa voi ottaa vain rajallisen määrän.
Ensimmäinen kokemus uudesta puvusta oli sen keveys ja joustavuus – kymmenen vuotta vanhaan haarniskaan verrattuna. Vuorin voi ottaa pois jo reilun parin kympin lämpötilassa ja nauttia viilentävistä tuulista. Vedenpitävyyden testaus on ollut tänä kesänä helppoa. Vaikka vettä on väliin tullut taivaan täydeltä, Rukka on pitänyt sen kiitettävästi ulkopuolella.
Panssarointia
Kummoista kaatumista ei tarvita, että matkasuunnitelmat menevät uusiksi. Vaikka puku suojaisi ruhjeilta, voivat pyörän kolhutkin osoittautua vaikeiksi korjattaviksi tien päällä. Krauserin kaukalomainen pohjapanssari suojaa öljypohjan lisäksi moottorin poskia ja vesipumppua.
Kaatumaraudat on yläpäistään kiinnitetty lattaraudoin, joten rakenne antaa periksi ja vaimentaa iskuja. Suojan lisäksi raudat ovat hyväkiinnityspaikka laukuille ja sumuvaloille.
Lopuksi Tenere pukeutui burkhaan. Siltä ainakin vaikuttaa, kun se kurkkii metalliverkosta valmistetun ajovalon suojan takaa.
Suorituskykyä
Neljäkymmentätuhatta ajetun Teneren vakiojousitus ei jaksanut kantaa kuormaa, joten takaiskari vaihdettiin ruotsalaiseen, samoin etuhaarukan jouset. Vakiosatulan vaihto jämäkämpään toi uskomattoman paljon ryhtiä ajoasentoon – näillä eväillä pyörän päällä istuu pitempiä huikosia ilman taukoa.
Ilmansuodatin päivitettiin pestävään ja moottorista kaivettiin elektronisesti lisää vääntöä. Käytännön suorituskykyä parannetaan vielä välityssuhdetta pienentämällä. Alkuperäisillä rattailla pyörä kulkee ykkösvaihteella aivan liian lujaa, ja kahdeksan kympin marssivauhti ei oikein sovi neloselle eikä viitoselle.
Suuret kiitokset Motor Servicen Esalle ja Bikefoxin Kimmolle erinomaisesta palvelusta ja asiantuntevista neuvoista.
Moro,
En löytänyt yhteystietoja mistään täältä sivulta, joten kysäisen nyt sitten näin tämän välityksellä että millainen reittisuunnitelma teillä on?
Itse olen tällä hetkellä Islamabadissa jumissa mellakoiden vuoksi (joku muslimivideo julkaistu netissä ja nyt on isot mielenosoitukset menossa).
Mahdollisesti ylihuomenna Intiassa.
-Hemuli