Pokharasta Lahoreen

 

Siddharta Highway

Siddharta Highway

Buddhan baanalla

Lähdimme Pokharasta etelään Siddharta Gautaman mukaan nimettyä valtatietä. Buddhan syntymäpaikkaan Lumbiniin johtavalla tiellä riitti mutkia ja mäkiä. Alkumatka mentiin viidakossa, ensin vuorilla, sitten kanjonin rinteessä. Tienvarressa oli pikkukyliä, alhaalla avautui joki ja viljelysmaat. Syrjäkylien asukkaat olivat levittäneet vasta leikatut vehnälyhteensä matoksi tielle ja odottelivat, kun yli ajavat autot puivat viljan.

Etelään mentäessä maisema kävi kuivemmaksi – metsät odottivat monsuunia. Me emme sadetta kaivanneet, ja pomppasimme pyörän selkään, kun ukkonen alkoi jyristä kesken evästauon. Ehdimme Butwaliin ja saimme kamppeet hotelliin, ennen kuin rankkasade alkoi.

 

Suokrokotiili laiskottelee sillan alla

Suokrokotiili laiskottelee sillan alla

Sateen raikastama aamu muuttui helteiseksi päiväksi, kun ajoimme Mahendran valtatietä länteen. Kuvittelin, että koko matka Intian rajalle on samanlaista yhteen kasvaneiden kylien ketjua, mutta mitä vielä. Kauaa ei tarvinnut matkaa tehdä, kun tasankoa reunustavat vuoret kaartuivat etelään ja tieinsinööri oli joutunut käyttämään viivoittimen lisäksi muitakin piirustusvälineitä. Kylissä aika näytti pysähtyneen ja tiellä henkilöautot kävivät harvinaisiksi. Vuorten jälkeen tasanko jatkui metsäisenä ja kyliä oli harvakseltaan.

 

Kansallispuiston kaunein

Kansallispuiston kaunein

Bardian puistoon

Patosillalla oli väkeä kurkkimassa alas, ja Minna huomasi syyn: puolenkymmentä krokotiilia lötkötti rannalla! Padon alla ui isoja kaloja ja vähän matkan päässä kilpikonnat paistattivat päivää matalassa vedessä. Olimme tulleet Bardian kansallispuistoon. Puiston portilla oli melkoiset markkinat, majoituksen tarjoajia riitti. Ajoimme navigaattorin opastamina kohti Thakurdwaran kylää, jossa piti olla majoitusta. Kylä löytyi kuivuneen joen ja huonojen teiden takaa. Yöpyminen bambusta, elefanttiruohosta ja savesta rakennetussa majassa maksoi vajaat neljä euroa. Joimme virkistävät juomat ja lähdimme läheiselle joelle uimaan. Siellä ei kuulema ollut krokotiileja.

 

 

Hipit matkalla Nepaliin

Hipit matkalla Nepaliin

Kylän jokaisella perheellä näytti olevan oma majatalo tai mökkikylä. Tänne tullaan katsomaan tiikereitä ja sarvikuonoja, mutta me päätimme vain levätä ja nauttia viidakon rauhasta. Isoja kissoja oli nähty tarpeeksi läheltä jo Intiassa.

Takaisin Intiaan

Seuraavan päivän etappi oli Mahendranagar aivan rajan pinnassa. Näimme isoja termiittipesiä ja pieniä metsäpaloja. Bensa-asemat myivät ei-oota. Vaikka Delhiin on paljon lyhyempi matka kuin Kathmanduun, kaikki tavara tulee kuulema Itä-Nepalista. Syykin selvisi seuraavana aamuna, kun ylitimme rajan – silta oli liian kapea kuorma-autoille.

Odotimme rajan ylitystä Mahendranagarissa seuraavaan aamuun, sillä matkaa Pakistanin rajalle oli seitsemänsataa kilometriä ja aikaa 72 tuntia. Käytännössä vain reilu kaksi vuorokautta, koska rajat eivät ole auki ympärivuorokautisesti.

 

Gurut tankkaamassa

Gurut tankkaamassa

Nepalin tulli- ja raja-asemat olivat niin pienet ja huonosti opastetut, että ajoimme niistä ohi. Asvaltti loppui, kyltti kiitti vierailusta ja toivotti tervetulleeksi uudestaan Nepaliin. U-käännös ja tovin etsinnän jälkeen leimat passeihin ja carnet´n löytyivät. Intian viranomaiset odottivat kilometrin päällystämättömän taipaleen takana ja olivat yllättävän tehokkaita.

Posotimme Pohjois-Intian läpi Pakistaniin ilman turistipysähdyksiä. Näkemättä jäivät Brittien kesäpääkaupunki Shimla, Beatlesien Rishikesh, Dalai Laman Dharmasala ja Le Corbusierin Chandigarh. Niiden sijaan näimme pölyä, kuoppia, vehnän leikkuuta ja puintia sekä Gangesin – jossa Minna uitti varpaitaan paremman karman toivossa. Huikein näky oli kuorma-auton lavalla sapelit tanassa ja parrat hulmuten pitkin moottoritietä kiitävä sikhijoukkio.

…ja Pakistaniin

Viisumia jäi 22 tuntia käyttämättä.  Rajalla ei ollut ruuhkaa tälläkään kertaa, mutta  Intian tullissa aikaa meni lähes tunti. Sitten ajoimme äkseerauskentän läpi portille, jossa jättikokoinen sotilas toivotti tervetulleeksi Pakistaniin. Kiitimme, vaikka ajatukset olivatkin hieman ristiriitaiset.


Näytä suurempi kartta

Categories: Intia, Nepal, Pakistan | 2 Comments

Kathmandusta Pokharaan

 

Riisin istuttaja

Riisin istuttaja

Uusi vuosi 2070 alkoi Kathmandussa tutuissa merkeissä, sähkökatkot ja pölyävät kadut olivat edelleen kaupunkilaisten riesana. Iltaisin keskustan Durbar -aukiolla käytiin kauppaa kynttilöiden ja kännyköiden valossa.

 Saimme Kiinan viisumit asiallisessa järjestyksessä, mutta intialainen byrokratia oli yhtä turhauttavaa, kuin edelliselläkin kerralla. Toisella visiitillä paperit saatiin lähetystöä miellyttävälle tolalle ja kolmen päivän transit -viisumit viikonlopun yli odotettuamme. Olimme valmiit lähtemään Pokharaan.

 Kun Kathmandun ruuhkat oli selätetty Naubisen länsipuolella, Prithvin valtatie kulki joen mutkia seuraillen. Leveän kanjonin pohjalla kalastajat uittivat verkkojaan, vehnää oli leikattu lyhteille, härkäpari veti kyntöauraa ja nainen istutti riisiä. Alaspäin kuljettaessa virta voimistui ja leveni. Puolivälissä Pokharaan bongasimme kumiveneitä koskenlaskussa.

 

Naiset kantavat rakennuskiviä Bandipurissa

Naiset kantavat rakennuskiviä Bandipurissa

Prithvi oli leveää ja nopeaa, joten pieni ketunlenkki hitaalle ja kapealle tielle oli paikallaan. Sellainen vei meidät kymmenen neulansilmämutkan taakse Bandipuriin. Vuoristokylä oli tärkeä etappipaikka Intian ja Tiibetin välisellä kauppareitillä ennen kuin pyörä oli keksitty. Bandipur jäi paitsioon, kun Kathmandun ja Pokharan välinen valtatie valmistui 70 -luvun puolivälissä laaksoon – 700 metriä alemmas. Autolla ajettavan yhteyden kylä sai vasta vuonna 1998 ja sen pääkadulla on edelleen portaita.

 Pokharassa tutkimme kalenteria ja tulimme siihen tulokseen, että useamman päivän vaellukseen ei ollut aikaa. Koska Annapurnan kansallispuistoon olisi tarvinnut hankkia kalliit luvat, päätimme patikoida seuraavan päivän Pokharan lähituntureilla ja palata illaksi saunomaan – löysimme nimittäin kaupungilta ihan oikean saunan.

 Aamulla otimme taksin, mutta kuljettaja ei ilmeisesti ollut tyytyväinen tinkaamaamme hintaan ja pudotti meidät kyydistä kolme kilometriä ennen sovittua paikkaa. Komeita olivat maisemat maantienlaitaa taivaltaessakin. Kathmandusta ostettu karttakaan ei ollut ihan ajan tasalla, mutta ihan hyvän seikkailun saimme aikaiseksi.

 

Jyrkkä polku alkoi joenrannasta

Jyrkkä polku alkoi joenrannasta

Kapusimme polkua, joka olisi saanut vuoristovuohenkin huohottamaan. Puolen tunnin tarpomisen jälkeen vastaan tuli mummo isoa vasua otsan yli kulkevalla liinalla selässään kantaen. Oikopolun päästä löysimme jeeppitien ylös Astamiin. Kävelimme ylös ekokylään, jossa söimme lounasta. Annapurnan lumihuiput piileksivät paksun pilviverhon takana ja ukkonen jyrisi harjanteen toisella puolen. Ukkonen ei onneksi noussut päälle ja valkoiset vuoretkin kävivät kurkkaamassa pilvien lomasta, joten ruokalevon jälkeen lähdimme hyvillä mielin takaisin. Alhaalla Pokharaan menevä linja-auto sattui sopivasti kohdalle, mutta perillä pettymys oli melkoinen – sauna ei ollut sähkökatkon takia lämmennyt.

 

Steven ja Lars viimeistelevät uusia sivulaukkuja

Steven ja Lars viimeistelevät uusia sivulaukkuja

Seuraavana aamuna pakkasimme pyörän ja lähdimme Intiaa kohti. Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Bullet Basecamp parin korttelin päässä. Motoristibaarin pihalla pari maankiertäjää viimeisteli peltisiä sivulaukkuja ja rivi lentokoneella saapuneita harrikkamiehiä istui varjossa katselemassa. Saksalaisen Stevenin laukut olivat tuhoutuneet kolarissa ja hän oli teettänyt peltisepällä uudet. Ensimmäinen kahden millin pellistä hitsattu prototyyppi painoi 18 kiloa, toinen monta kiloa vähemmän. Työn jälki oli kuitenkin niin hyvä, että ruotsalainen Lars päätti hylätä omat jerrykannuista väsätyt laukkunsa ja teettää itselleen samanlaiset.

 Bulletien perusleirissä olisi viihtynyt pitempäänkin, mutta päivä oli jo puolessa ja Siddharta Highway kutsui.

Categories: Nepal | 1 Comment

Intiasta Kathmanduun

 

Tie maailman reunalle

Tie maailman reunalle

Himalajan rinteille

Sirpit ja vasarat punalipuissa kertoivat, että Hetauda oli maolaisten tukialuetta. Kommunistit ovat Nepalin suurin puolue ja entiset sissit istuvat nykyään hallituksessa.

Rajalta Hetaudaan asti tie oli suoraa ja sen käyttö lähes yhtä holtitonta kuin Intiassa. Hetaudan ja Naubisen välisen tien kunnosta ei ollut tietoa, mutta kartalla se näytti hienolta.  Linnuntietä matkaa oli vain 32 kilometriä, mutta Tribhuvan valtatie luikerteli Siwalikvuorilla 107 kilometriä. Päätietä pitkin taivalta olisi ollut melkein kaksi kertaa enemmän.

Ilma oli utuinen, mutta maisemat komeita. Ohitimme pieniä kyliä, riippusiltoja ja pengerviljelyksiä. Barha Ghumtin 12 neulansilmää saivat suupielet ylöspäin. Nousimme havumetsävyöhykkeelle ja laskeuduimme suurten tammien varjoon, jossa jututimme saksalaista polkupyöräilijää. Hän aikoi jäädä yöksi Damaniin, josta näkee Mount Everestin. Mekin pysähdyimme syömään, ja tuumimme, että kiirekö tässä – päätimme jatkaa vasta aamulla.  

Vuoristokoira Leon sai puntin tutisemaan

Vuoristokoira Leon sai puntin tutisemaan

Vuoriston rauhaa

Kävelimme näköalapaikalle, seurasimme koirien ja sikojen kisailua ja ihastelimme auringonlaskua. Muita viihdykkeitä kylässä ei ollut, eikä tarvinnutkaan. Delhin hulinan ja Intian maanteiden jälkeen hermo lepäsi. Vinttimajoitus maksoi pari euroa, isäntäperhe ja suuri vasullinen kanapoikia nukkuivat alakerrassa. Aamulla ilma oli kuulas ja lumiset Himalajan huiput hohtivat laakson toisella puolella. Matkaa maailma korkeimmalle vuorelle oli yli kahdeksankymmentä kilometriä, mutta maapallon kaarevuuden vuoksi se näytti olevan samalla 2200 metrin tasolla kuin Daman.

 

Kohta ollaan Kathmandussa

Kohta ollaan Kathmandussa

Joimme aamuteet, hyppäsimme pyörän selkään ja kurvailimme alas laaksoon. Erikoisessa sekametsässä kasvoi mäntyjä, lehtipuita, kaktuksia ja bambuja. Apinat maleksivat tiellä ja ihmiset kantoivat valtavia rehukuormia jyrkkiä polkuja pitkin. Laakson jälkeen kiivettiin taas ylemmäs. Tie oli edelleen kiharaista, asutusta oli enemmän ja pengerretyt pellot jyrkempiä.

 Kathmandun laaksoon

Kuten tunnettua, kaikki hauskuus loppuu aikanaan. Naubisessa saavuimme isolle tielle ja käännyimme kohti Kathmandun laaksoa. Maisemat olivat toki komeat, mutta raskasta liikennettä oli paljon ja nopeuserot suuria. Nielimme dieselin hiukkasia ja nautimme päivän adrenaliiniannoksen ennen kuin hurja meno hyytyi Kathmandun esikaupunkien ruuhkiin. Majoituimme hostelliin ja opettelimme nepalilaista mielenhallintaa, kun Kiinan viisumihakemusten printtaaminen ei onnistunut sähkökatkon takia. Tenereen eturengas sen sijaan löytyi yllättävän helposti. Nepalissa on paljon Honda XL:iä ja kiinalaisia enduroja, joissa käytetään samaa 21 tuuman vannekokoa. Kaksikymmentä tuhatta kilometriä pyörineessä Michelinissä on vielä vähän pintaa jäljellä, mutta uusi rengas tankin kyljessä antaa mielenrauhaa ja maantieuskottavuutta.

Katumuotia Kathmandusta

Katumuotia Kathmandusta

Hollantilaiset, joiden kanssa ylitimme Balochistanin autiomaan olivat lähettäneet pyöränsä lentorahtina Amerikkaan ja viettivät viimeisiä päiviään Aasiassa. Juhlistimme Marlieken syntymäpäivää tiibetiläisellä tongballa. Pöytään kannettiin neljä puista kolpakkoa, jotka olivat täynnä rankin hajuista hirssimäskiä. Tovin päästä tarjoilija toi kannulla kuumaa vettä joka kaadettiin mäskin päälle, ja kiljun makuinen tajunpoistoaine nautittiin pillillä. Kun astiat oli saatu tyhjennettyä, tarjoilija toi uuden kannun vettä ja sen loputtua vielä kolmannenkin. Vaikka elämys oli vertaansa vailla, en usko tiibetiläis-pubien horjuttavan irlantilaisten valta-asemaa maailmalla ainakaan lyhyellä aikavälillä.

 Muutama kuukausi sitten sain sähköpostia Mikalta, jonka kanssa työskentelimme Punaisen Ristin pakolaisleirillä Tunisiassa pari vuotta sitten. Hän oli muuttamassa Nepaliin ja kutsui meidät kylään.

 Synttärien jälkeen pakkasimme tavaramme ja muutimme Mikan, Ritvan, Auran ja Antin vierashuoneeseen. Kiinan ja Intian viisumeja odotellessa pelasimme Afrikan tähteä ja sulkapalloa, keitlimme hernekeittoa ja ehdimme käydä lääkärillä, joka kertoi giardian, äkäisen bakteerin ja ameban aiheuttaneen Minnan mahavaivat, minulta löytyi vain kaksi vimeksi mainittua.


Näytä suurempi kartta

Categories: Nepal | 6 Comments

Delhistä Nepaliin

 

Intian liikenne veti mietteliääksi

Intian liikenne veti mietteliääksi

Innostus ja pettymys

Lähtö Delhistä kiinnosti korttelimme nuoria miehiä. Mistä maasta? Paljonko kuutioita? Mitä maksaa? Mikä on kulutus? Kulkeeko kolmea sataa? Saako ottaa kuvan? Vastailimme samoihin kysymyksiin tuhannennen kerran, kun lastasimme pyörää. Sitten jätimme Paharganjin kauppiaat, pölyn, hajut ja saasteet taaksemme – ja jumituimme puolen kilometrin päässä liikenneruuhkaan.

 Pian kävi selväksi, että Kaulsonin värkkäämä lasikuituinen lämpösuoja äänenvaimentimen ja istuimen välissä ei ollut niin erinomainen, kuin veljekset kehuivat. Hartsi kärysi ja pinta oli todella kuuma. Sadekuuro pakotti pysähtymään ja katoksen alla oli aikaa tutkia lasikuidun lämmönkestoa. Harmitti, että jätin Turkissa tehdyn peltilevyn Delhiin. Sadanseitsemänkymmenen kilometrin päässä Moradabadissa lasikuitu oli menettänyt muotoaan ja kankaat alkoivat repsottaa alapinnasta. Kaupungista löytyi kelvollinen hotelli ja parkkihalli, johon ei päässyt kovin montaa uteliasta ihmettelemään, kun sahasin kuumana käyneen palan irti ja teetin viereisessä autokorjaamossa pellistä uuden.

 

Kylä hukkuu pölyyn Biharissa

Kylä hukkuu pölyyn Biharissa

Armotonta menoa

Kaksisataa kuusikymmentä kilometriä Moradabadista Sitapuriin olivat reissun tähän mennessä hurjimmat. Olin jo kuvitellut tottuneeni Intian liikenteeseen, mutta todellisuudessa olimme kierrelleet enimmäkseen Rajasthanin ja Gujaratin takamaita. Tiet olivat tähän asti olleet hämmästyttävän hyväkuntoisia, mutta karttaan nelikaistaiseksi merkitty tie Delhistä Lucknowiin oli suurimmaksi osaksi kaksikaistaista ja liikenne kaistapäistä. Päivän aikana jouduin väistämään viisi kertaa pientareelle kun asvaltoitu alue oli täynnä vastaantulijoita. Pätkillä, joilla kaksi rakenteilla ollutta lisäkaistaa oli saatu ajettavaan kuntoon liikenne oli molemman puoleista. Autojen sivupeilit oli käännetty ovia vasten ja ainoa sääntö, josta kaikki tuntuivat välittävän ja muistuttavan oli ajovalojen käyttökielto. Uupuneina saavuimme Sitapuriin, jossa saimme pyörän sisälle hotelliin ja illallisen huoneeseen. Olin ajatellut, että Intian isot tiet olisivat nopein reitti Kathmanduun – valinta alkoi kaduttaa.

 

Mark ja Bullet olivat taivaltaneet Intian maanteillä jo 21 000 kilometriä

Mark ja Enfield olivat taivaltaneet Intian maanteitä jo 21 000 kilometriä

 

Buddha ja Bullet

Aamulla pujottelimme moottoripyörän hotellin aulaan pedattujen sänkyjen ohi kadulle ja jatkoimme matkaa. Yllättäen tie olikin hyvää koko matkan Lucknowiin! Miljoonakaupungin ympäri oli rakennettu kehätie ja valtatie 28 jatkui nelikaistaisena ja asfaltoituna kohti itää. Navigaattori kertoi, että pienessä Kushinagarin kylässä oli useita hotelleja. Neljänsadan kilometrin ajon jälkeen selvisi, että Kushinagar oli tärkeä pyhiinvaelluspaikka, jossa Siddhartan kerrotaan siirtyneen paikalla lopulliseen nirvanaan. Kylä oli kuin buddhalainen pienoismaailma, pääkadun varrella oli ainakin srilankalainen, vietnamilainen, burmalainen, thaimaalainen, tiibetiläinen, japanilainen ja korealainen temppeli tai pyhättö. Hieman meidän jälkeemme hotellin pihaan karautti englantilainen Mark Bulletillaan. Hän oli ostanut pyörän uutena puolitoista vuotta sitten. Nyt kilometrejä oli kertynyt 21 000, mutta Intiasta oli vielä puolet näkemättä ja mies suunnitteli jatkavansa matkaa vielä toiset puolitoista vuotta!

 

Burmalainen stupa

Burmalainen stupa Kushinagarissa

Aamulla pääsimme joutuisasti Biharin osavaltion rajalle. Rajan takana tie loppui. Liikenne mateli polyisiä uria, joiden paikalla tie oli joskus kulkenut. Kaupunkien kohdalla läpikulkuliikenne jyräsi myös pääväylän rinnalla kulkevilla paikallisteillä. Motiharin liepeillä käännyimme kohti pohjoista ja Nepalin rajaa. Liikenne väheni, mutta tie muuttui – jos mahdollista – entistäkin huonommaksi. Paikoin savihiekka oli jauhautunut puuteriksi, johon jalat upposivat nilkkoja myöten. Väkisinkin tuli mieleen, että pitämällä tien huonossa kunnossa Intia näyttää kaapin paikkaa Nepalille, jonka ulkomaankaupasta suurin osa kulkee kuorma-autoilla tätä kautta.

 Saavuimme Raxauliin puoli kolmen maissa. Rekkajono seisoi rajakaupungin helteisellä pääkadulla. Tungimme mopojen ja hevoskärryjen seassa eteenpäin, kunnes rajavartijat käskivät pysäyttää. Saimme leimat passeihin sutjakasti, mutta tullimiehet olivat lounaalla ja jouduimme odottamaan Carnetin leimausta toista tuntia. Nepalin puolella toiminta oli ripeämpää ja Birganjista löytyi siisti hotelli. Kymmenen tunnin puurtamisen tulos oli 210 kilometriä. Aamulla nukuimme pitkään.


Näytä suurempi kartta

Categories: Intia | 6 Comments

Kuvia Iranista – Pictures from Iran

Iran

Avaa galleria – Open gallery

Categories: In English, Iran | Leave a comment