From Oulu to Istanbul part II

 

Graveyards of Sarajevo

Graveyards of Sarajevo

Our next goal was Sarajevo. Seventeen year after the siege ended the small metropolis is living its renaissance. Old town and the city center had been restored and cafeterias were full. We took three hour excursion to grim history of the 1990´s. After that party mood was gone and we spend Saturday night riding to Montenegro. Roads in Bosnia and Montenegro were twisted and in good shape. And the scenery was stunning.

Ten years ago I served 12 months in Finnish Army as a peacekeeper in Kosovo. That was our reason to turn away from magnificent coastline of Montenegro and head to nostalgic trip to the youngest state in Europe. Country and its economy has developed a lot in ten years, but there still lots to do.

 Lake Ohrid in Macedonia is one of hidden gems of former Yugoslavia. We spend some days sunbathing, hiking and strolling around in the town and nearby. Also the small villages on the shores of lake are worth visit.

On the other side of the lake lies one of the most interesting countries of Europe, Albania. It took over an hour to found a hotel from Korce, the biggest town in eastern Albania. After the dusk fell, the town was dark. Only light to main street came from restaurants and shops. Eating out felt like dining at store window, but I guess that wasn´t strange for the Albanians. Even dentist worked under bright lights behind glass!

 

IFA truck in Albania

IFA truck in Albania

Albanian roads were not that bad except Sh 65 from Leskovik to Greek border. The road began from the backyard of an apartment house and was like dried river. Minna was not so excited as I was and we didn´t get any pics with mud in the air.

In Greece we took a small detour to watch amazing scenery and monasteries in Meteora. Our most important task in Greece though was bike service. We changed rear tyre, chain, sprockets and bearings in Pro Bike Thessaloniki. I can recommend those to everybody riding in the area!

 

Oliver, Orhan, Zeki, Adil and Minna at the Club

Border crossing from Greece to Turkey took over six hours, because Greek authorities were on strike. Luckily sun was shining! In Istanbul we spent some days, enjoyed and got frustrated to megapolis. Spent a great night with adventurers of Istanbul motorbike club and did some shopping in Grand Bazaar.

Categories: Eurooppa, In English | Leave a comment

Pristinasta Istanbuliin

 

Paprikat paahtumassa

Paprikat paahtumassa

Vaikka kehitys oli Kosovon laaksossa mennyt eteenpäin, ei se ollut etsimämme Shangri-La. Makedonian Ohrid sen sijaan oli mielikuvissani jäänyt sellaiseksi. Löysimme vahingoissa vanhankaupungin mäen päältä huoneiston, jonka vuokrasimme neljäksi yöksi. Pari vapaapäivää tuli tarpeeseen. Syötiin, juotiin ja levättiin hyvin, tutustuttiin nähtävyyksiin ja mielenkiintoisiin ihmisiin, vaellettiin (ja harhailtiin) kansallispuistossa ja seurattiin maailman menoa Makedonian malliin.

Ohrid järvi ja Sveti Jovan Kaneo

Ohrid järvi Makedoniassa

Vaikka aika Ohridissa meni kuin siivillä, järven toisella puolella kutsui suuri tuntematon – Albania. Ohrid -järven itärannalla hotellikolossien jälkeen tie kapeni ja pikkukylät houkuttelivat pysähtymään. Jatkoimme kuitenkin rajan yli bunkkerien reunustamaa tietä Pogradeciin ja sieltä Korceen. Albanian kuudenneksi suurimmassa kaupungissa vain ravintoloiden ja kauppojen lamput valaisivat pääkatua, sivukujat olivat täysin pimeitä. Hammaslääkäri teki töitään näyteikkunassa ja piikkimatto puhkoi yksisuuntaista väärään suuntaan ajavien renkaat (oikeaan suuntaan mennessä piikit taittuivat alta pois).

Sh 65 Albania

Vaikka Sh 65 oli kuin kuivaneen joen pohjaa, suurin osa Albaniassa ajamistamme teistä oli hyviä tai kevollisia ja päällystettyjä.

Opaskirja kertoi, että bussimatkalle Korcesta etelään kannattaa ottaa oksennuspusseja mukaan. Tie oli kehujen väärti, kapea ja mutkainen. Sadan kilometrin taival vuorilla päättyi Leskovikin kylässä umpikujaan. Uudet ohjeet navigaattorilta käskivät kääntyä kerrostalon takapihalle. Sieltä tunkioiden vierestä alkoi valtatie SH 65! Tai se mitä siitä oli jäljellä. Vanha tie oli kaivettu ylös, mutta uusi oli pahasti kesken. Kivikkoisella uralla pystyi parhaimmillaan ajamaan kolmea kymppiä, mutaisemmissa rommakoissa Minna piti jalkauttaa. Hän oli yhtä järkyttynyt, kuin minä innostunut, ja parhaat liejussa kahlaus -kuvat jäivät ottamatta.   Albanian kierroksesta tuli sen verran mutkaa, että samalla käytiin Kreikassa hämmästelemässä Meteoran kivimetsää ja luostareita kivien huipulla.

Aghia Triada Meteorassa

Shangri-La? -Joko ollaan perillä?
Aghia Triadan luostari Meteorassa

Pro Bike Thessaloniki

Pro Bike Thessalonikissa, voimme suositella!
Efharisto!

 Tärkein ohjelmanumero Kreikassa oli Teneren takarenkaan, ketjun ja hammasrattaiden vaihto. Ajoimme Thessalonikin ProBiken ovelle aamu yhdeksältä, reilun parin tunnin päästä edellä mainittujen lisäksi oli varmuuden vuoksi vaihdettu takapyörän laakerit ja vaimennin kumit. Hyvää ja nopeaa toimintaa ja asialliset hinnat. Etuhammasrattaan pienentäminen yhdellä piikillä teki Tenerelle hyvää. Nyt ruuhkissa pystyy ajamaan tyhjäkäynnillä ja kone jaksaa vääntää viitosellakin 3000:sta kierroksesta.

Tämä tarina on kirjoitettu Fanarin rannalla

Olimme varautuneet, että huoltoon jonottamiseen voi tuhrautua parikin päivää ja päätimme viettää yli jääneen päivän rannalla. Kartasta arvoimme Lagos nimisen paikan sopivaksi tähän tarkoitukseen. Paikan päällä laguuni osoittautui matalaksi järveksi ja Lagos pieneksi satamaksi. Lähellä oli kuitenkin pieni kalastajakylä ja hiekkaranta. Vuokrasimme pienen huoneen mummolta, jonka mustekalahöystö oli reissun maittavin eväs tähän mennessä. Turkin rajalla odotti yllätys. Kreikkalaiset rajavartijat olivat lakossa ja saimme nauttia auringosta kuusi tuntia, ennen kuin raja aukesi. Turkin puolella oli jo hämärää ja jäimme yöksi Ipsalaan, muutaman kilometrin päähän rajasta. Istanbuliin saavuimme perjantai iltapäivällä. Jättiläiskaupungin lähiöt alkavat viisikymmentä kilometriä ennen keskustaa ja ruuhka sisääntuloteillä oli melkoinen.

Categories: Eurooppa | 3 Comments

Sarajevosta Pristinaan

 

Arjan, 6 vuotta, tuleva motoristi

Arjan, 6 vuotta, tuleva motoristi

Sarajevossa kolmen tunnin opastettu retki kaupungin lähihistoriaan veti mietteet sen verran vakaviksi, ettei lauantai-illan huuma tarttunut. Nousimme ratsaille ja jatkoimme matkaa kohti Montenegroa. Itä-Bosnian tiet mutkittelivat avoimemmassa maastossa kuin Sarajevon pohjoispuoliset. Gorazdesta lähdettiin nousemaan havumetsien keskellä kohti Montenegron rajaa, jonne saavuimme auringonlaskun aikaan. Pienellä raja-asemalla ei paljon liikennettä ollut ja ylitys kävi sukkelasti. Plevljaan saavuimme pilkkopimeässä. Majoitus löytyi helposti, mutta pimeän takia näkemättä jääneet maisemat jäivät vähän kaivelemaan.

Tara-joki Montenegrossa

Tara-joki Montenegrossa

Mustat Vuoret, Crna Gora tai Montenegro – pieni maa kuin se kuuluisa gallialainen kylä – säilytti itsenäisyytensä vuosisatoja Osmani-valtakunnan ympäröimänä. Suurin ansio kuuluu varmasti vaikeakulkuisille vuorille. Plevljasta laskettelimme alas kohti Durmitorin kansallispuistoa ja Tara-joen kanjonia, jossa niskalihakset ovat koetuksella, kun mykistävää maisemaa on joka puolella. Jätimme Montenegron upean rannikon väliin ja käännyimme Mojkovacissa itään ja takaisin vuorille.

 

Pristinan Bill Clinton bulevardi ruuhka-aikaan

Pristinan Bill Clinton bulevardi ruuhka-aikaan

 

 

 

 

 

 

Asuin kymmenen vuotta sitten puolen kilometrin päässä Kosovon pääkaupungin keskustasta, mutta säännöt kielsivät kaupungilla kuljailun. Niinpä ajatuksena oli nyt tutustua Pristinan yöhön. Lähtö oli kuitenkin aamulla venynyt turhan myöhään ja kilometrit vuorilla ovat hitaita. Laskeuduimme Kosovon laaksoon illan hämärtyessä, enkä uskonut Kosovon liikennekulttuurin kehittyneen merkittävästi vuosikymmenessä, joten jäimme yöksi Pejeen (serbiaksi Peciin, kartoissa on nykyään albaniankieliset nimet). Maantiellä meno oli yhtä villiä kuin viimeksikin. Pejen yössä hurjinta olivat sähköautoilla puistossa kurvailevat pikkulapset!

 

Mad Max

Mad Max

Pristinasta Albanian Dürresiin johtava moottoritie alkaa kolmisenkymmentä kilomeriä ennen kaupunkia ja on rakennettu vanhan tien päälle. Väkisinkin tuli mieleen, että joku on vetänyt tierahoja omiin taskuihinsa, kun talojen portaat ja kauppojen pihat jatkuivat suoraan reunaviivasta, niin kuin vanhantien aikaankin. Ramppeja tai kääntöpaikkoja ei turhan tiheään ollut ja kaikki paikallinen liikenne polkupyöristä ”Mad Maxeihin” kulki moottoritiellä.


Vain portti ja varusvaraston kyltti muistuttivat suomalaisten toiminnasta Lipljanissa.

Vain portti ja varusvaraston kyltti muistuttivat suomalaisten toiminnasta Lipljanissa.

 

Pristinassa tuhlattiin viimeiset eurot kebabiin, ja käytiin katsastamassa, että vanhan asuinpaikan tilalla Murphy Linesissä oli pidetty toria jo vuosikausia. Lipjanissa pysähdyttiin vielä toteamaan, että cd-kaupat olivat pistäneet ovet kiinni, ja ainoat asia, joka muistutti suomalaisten toiminnasta alueella oli varusvaraston kyltti.

Pristinan kirjasto

Pristinan kirjasto

 

 

Categories: Eurooppa | 5 Comments

WANTED: Boletus edulis!

 

 Makunystyihini on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen metsien ehdoton, suussa sulava sulotar – tatti. Reilun kahdeksan vuoden ajan olen rymynnyt metsissä heinäkuun lopulta aina myöhäiseen marraskuuhun niska körmyssä, otsa kurtussa sekä silmät saaliinhimosta kiiluen. Tattihimo on tullut jäädäkseen.

Ingalssin Laura vai sienihullu turisti?

Ingalssin Laura vai sienihullu turisti?

 

Tänä vuonna sienestysvouhotus katkaisi mukavasti reissuaikataulustressiä, mutten arvannut vouhkan jatkuvan enää reissun päällä. Karljohanien Ruotsista päästyä nautin Liettuassa ehkä parasta kanttarellikastiketta ikinä. Luultavasti siitä seonneena kirmasin täydessä ajovarustuksessa preerialle; todisteita sienistä, etenkin tateista löytyi poimijoiden määrästä aina peijaismaisiin sienenperkauspaikkoihin – sieniä, TATTEJA on esimerkiksi Kuurin Kynkään ideaalimaastoissa valtavasti.

 

 

 

Suomalaiset tuntevat hyvin metsiensä aarteet, mutta mielestäni tatti ei ole arvoisellaan jalustalla. Muualla tattia osataan hyödyntää elintarvikebisneksessä paremmin kuin meillä. Mini-Venäjällä, kuten muuallakin Balkanin alueella sientä käytetään tuttuun tapaan kastikkeissa ja piiraissa, mutta eritoten keitoissa. Tateista saavat myös mausteen erilaiset sipsit ja krutongit sekä levitteet, kuivattuja tatteja löytyy kylmäosastolta siinä missä meillä lauantaimakkaraa.

Herkkueväitä saa matkaan venäläisiltä huoltoasemiltakin.

Herkkueväitä saa matkaan venäläisiltä huoltoasemiltakin.

 

Puolassa kurkottelin kaulaa metsän laitaan pysäköityjen autojen takaluukkuihin; ne pullistelivat tateista, ja NIMENOMAAN tateista. Krakovassa hyökkäsin torille tutustumaan eri tattilajeihin ja tapasin monta monituista uutuutta; mikä määrä, mikä kirjo! Hostellilla peratessani reilun puolen kilon tattisaalista totesin samassa kyydissä olevan ainakin viittä eri herkkutattilajiketta. Vaikkei se mitään perkaamista ollut – ei madon matoa! Vauhkoonnuttavaa! Onneksi väsäämämme tattipasta tainnutti pahimman hypetyksen.

 

"Otetaan näitä pari kiloo, PLIIS!?"

“Otetaan näitä pari kiloo, PLIIS!?”

 

 

Slovakialaisessa vuoristokylässä metsäänrynnistyshimoa hillitsi puistonvartioiden ja asukkaiden ottamat kuvat paikallisista alkuasukkaista – karhujen kanssa en lähde sienistä nahistelemaan. Bosniassa puolestaan himo tyrehtyi täysin miinavaara -plakaatteihin. Hieman dramaattista oli kuitenkin havaita, että sinnikkäitä sienestäjiä ei edes miinat hidasta, siellä täällä metsätien varsilla sienikauppaa hierottiin. Köyhillä alueilla ympäri Balkanin niemimaata keräilytalous on edelleen arvossaan, vaikka henkensä kaupalla.

Makedoniassa olen tyytynyt nyrpistellen herkkusieniin, täällä ”villisieni”sesonki ei ole vielä alkanut. Päivän patikkaretkellä kuitenkin törmäsin yhteen hehkeään kaveriin. Hello georgeous, make my dinner..?

 

Ihastuminen patikkaretkellä.

Ihastuminen patikkaretkellä.

 

Missä mato luuraa? Hah! Ei missään!

Missä mato luuraa? Hah! Ei missään!

Categories: Eurooppa | 2 Comments

Krakovasta Sarajevoon

Krauser vs Audi

Audi vs Krauser: 0-1

Reissu oli loppua lyhyeen, kun rouva Migas rysäytti Audillaan Teneren perään liikennevaloissa Krakovasta lähtiessämme. Onneksi vauhtia ei ollut paljon ja Krauserin laukut ovat jämäkkää tekoa! Sää oli tuhnuinen, mutta lämmin, kun kiipesimme Tatralle. Vlkolinecin vanhan vuoristokylän pari baaria olivat kiinni joten suunniteltu kahvitauko jäi haaveeksi, ja utuisen kylän unelias ilmapiiri tarttui, aikaa kului ja yötauolle jäätiin ennen Banska Bystricaa.

Minna ja noita

Tunnelma utuisessa ja hiljaisessa Vlkolinecissa oli jotenkin aavemainen.

Seuraavana aamuna Slovakian vuorilla puettiin reilusti lämmintä vaatetta päälle, mutta syksy saatiin karkotettua kintereiltä, kun lasketeltiin Tatralta alas. Budapestin nurkilla lämmintä oli päälle kahdenkymmenen, eikä keltaisia lehtiä enää näkynyt puissa. En kuitenkaan kuvittele, että syksy olisi periksi antanut. Luulen, että siihen törmätään viimeistään Anatolian ylängöllä. Unkarin läpi karautettiin moottoritien vierellä kulkevaa maantietä pitkin. Ennen Kroatian rajaa kyltit tienvarressa varoittivat miinoista. Osijek, Vukovar, Tuzla… Sarajevo reitin paikkakunnat tulivat tutuiksi uutisista 90 -luvun ensimmäisellä puoliskolla. Pari viimeistä yötä on nukuttu tienvarsimotelleissa nimettömäksi jääneissä kylissä, mutta Sarajevossa täytyy käydä!

 Koko 1900 -luvun historia alkoi ja loppui tässä pienessä suurkaupungissa. Sarajevosta voi ensimmäisenä tulla mieleen piiritys ja kurjuus – mutta pitää muistaa myös Euroopan ensimmäinen kahvila ja toinen sähköraitiovaunu, vuosisatainen suvaitsevaisuus, olympialaiset, Matti Nykaenen ja Marja-Liisa Haemaelaenen. Perjantai-iltana baarit ja kahvilat ovat täynnä, sodan jäljet siivottu pois ja pitää miettiä onko kaikesta jo …vai vasta seitsemäntoista vuotta.

Sarajevon sukupolvet

Sarajevon sukupolvet

 

Categories: Eurooppa | 3 Comments